شغل رویایی‌ات رو پیدا کن: چطور به عنوان یک کوچ به افراد در مسیر شغلی کمک کنیم؟

همه می‌دونیم که بخش زیادی از زندگی ما صرف کار و فعالیت‌های مرتبط با اون می‌شه. با این حال، خیلی از آدما احساس می‌کنن گیر یه کار بی‌معنی و کسالت‌آور افتادن یا اینکه اصلا نمی‌دونن چه کاری واقعا براشون مناسب و راضی کننده‌ست.

اینجاست که شما به عنوان یه کوچ وارد می‌شین! با داشتن مهارت‌های لازم در حوزه‌ی خدمات شغلی، می‌تونین به مشتری‌هاتون کمک کنین صدای درونشون رو بشنون و از اون برای تصمیم‌گیری‌های مهم شغلی استفاده کنن.

چرا مهارت‌های خدمات شغلی برای یه کوچ مهمه؟

انتخاب مسیر شغلی یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های زندگیه. کاری که انتخاب می‌کنیم روی شادی و رضایت کلی ما از زندگی تاثیر زیادی داره. یه انتخاب اشتباه می‌تونه کل زندگی رو تحت تاثیر قرار بده و اعتماد به نفس رو پایین بیاره.

خبر خوب برای کوچ‌ها اینه که می‌تونن از مهارت‌های اصلی ICF برای کمک به مراجعینشون در تصمیم‌گیری شغلی بر اساس نقاط قوت، استفاده کنن.

فراتر از علایق: چطور به مراجعین برای کشف خودشون کمک کنیم؟

شاید بارها شنیده‌باشین که «علاقه‌تون رو دنبال کنید و یه شغل انتخاب کنید». اما در واقع، علاقه فقط یه بخش از پازل انتخاب رشته‌ست.

به عنوان یه کوچ، با استفاده از ابزارهای ارزیابی و سوالات قدرتمند، می‌تونین به مراجعینتون کمک کنین تا جواب سوال‌های زیر رو پیدا کنن:

  • علاقه‌مندی‌ها: چی منو واقعا هیجان‌زده می‌کنه؟ حتی اگه پول نداشته باشم، حاضر به انجام چه کاری هستم؟
  • مهارت‌ها و استعدادها: چه استعدادها، توانایی‌ها و مهارت‌های ذاتی‌ای دارم؟
  • ویژگی‌های شخصیتی: چه جنبه‌هایی از شخصیتم روی نحوه‌ی ارتباطم با محیط‌های مختلف، وظایف و شرایط کاری تاثیر می‌ذاره؟
  • ارزش‌های کاری: چه ارزش‌هایی منو هدایت می‌کنن؟ چرا اینطوره؟
  • ارزش‌های تفریحی: از چه فعالیت‌های تفریحی لذت می‌برم؟
  • دستاوردها: تا حالا تو چه زمینه‌هایی موفق بوده‌ام؟
  • چالش‌های خاص کار: با چه موانع بالقوه‌ای روبرو هستم؟ آیا می‌شه با راه‌حل‌ها و تغییراتی، این موانع رو برطرف کرد؟

سوال‌های دیگه‌ای هم وجود داره که باید در نظر گرفته بشه، مثل:

  • آیا کار کردن به صورت دوره‌ای برام بهتره یا تمرکز مداوم؟
  • آیا نسبت به عواملی مثل نور، بو و صدا که روی تمرکز تاثیر می‌ذارن، حساس هستم؟
  • تو بچگی دوست داشتم چه نوع کاری داشته باشم؟
  • اطرافیانم فکر می‌کنن تو چه کاری بهتر از همه هستم؟

رسیدن به جواب

پاسخ به سوال‌های بالا، یه بنیاد محکم برای تصمیم‌گیری شغلی و دور جدیدی از سوالات رو تشکیل می‌ده:

  • چه شغل‌هایی با مجموعه‌ی تمام «قطعه‌های پازل» من مطابقت دارن؟
  • وظایف اصلی اون شغل‌ها چی هستن؟ چطور این وظایف با قطعه‌های پازل من و صدای درونم همخوانی دارن؟
  • آیا حداقل ۷۵ درصد از وظایف اصلی اون شغل با نقاط قوت من مطابقت داره؟
  • آیا راه‌هایی برای کنار اومدن با باقی چالش‌ها وجود داره؟
  • می‌تونم با خوندن راجع به اون شغل، صحبت کردن با کسایی که الان اون کار رو انجام می‌دن و یا مشاهده‌ی اون کار از طریق سایه‌زنی شغلی، کارآموزی یا فرصت‌های داوطلبانه، درک بهتری از اون شغل و تناسبش با خودم پیدا کنم؟
  • اگه نیاز به هر نوع تعدیل، تمهید یا راهبردی باشه، می‌شه اونا رو شناسایی کرد؟ آیا این موارد برای حمایت مداوم وجود خواهند داشت؟

انتخاب یا تغییر مسیر شغلی می‌تونه برای مراجعینتون یه پروسه‌ی پر از سر و صدا باشه، چون باید بتونن پیام‌های ضد و نقیضی که از بیرون و درون دریافت می‌کنن رو درک کنن. شما به عنوان یه کوچ مجهز به رویکردی منظم برای تصمیم‌گیری شغلی، می‌تونین بهشون کمک کنین صدای شلوغی‌هایدرونشون رو بشنون و تصمیمی بگیرن که هم از نظر شخصی و هم از نظر حرفه‌ای براشون سودمند باشه.

نکات کلیدی:

  • انتخاب شغل یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگیه.
  • یه انتخاب اشتباه می‌تونه روی شادی، رضایت و اعتماد به نفس فرد تاثیر منفی بذاره.
  • مهارت‌های خدمات شغلی به کوچ‌ها کمک می‌کنه تا به مراجعینشون در تصمیم‌گیری شغلی بر اساس نقاط قوتشون کمک کنن.
  • فراتر از علایق، باید به مهارت‌ها، ارزش‌ها، شخصیت و تجربیات قبلی مراجع هم توجه کرد.
  • با پرسیدن سوالات درست و استفاده از ابزارهای ارزیابی، می‌تونید به مراجعینتون کمک کنید تا خودشون رو بهتر بشناسن و شغل مناسبشون رو پیدا کنن.
  • یه رویکرد منظم و سیستماتیک برای تصمیم‌گیری شغلی می‌تونه به مراجعینتون کمک کنه تا صدای شلوغی‌های بیرونی رو نادیده بگیرن، به صدای درونشون گوش بدن و بهترین تصمیم رو برای آینده‌ی شغلیشون بگیرن.

اقدام بعدی:

  • اگر یه کوچی، مهارت‌های خدمات شغلی رو به جعبه ابزارش اضافه کن.
  • منابع و ابزارهای مختلفی برای یادگیری این مهارت‌ها وجود داره، مثل دوره‌های آنلاین، کتاب‌ها و کارگاه‌های آموزشی.
  • می‌تونی با یه متخصص خدمات شغلی هم مشورت کنی تا بهت در ارتقای مهارت‌هات کمک کنه.

با سرمایه‌گذاری در مهارت‌های خدمات شغلی، می‌تونی به عنوان یه کوچ ارزشمندتر بشی و به مراجعین بیشتری در رسیدن به اهداف شغلیشون کمک کنی.

این مقاله ترجمه مقاله ای از وبلاگ فدراسیون جهانی کوچینگ ICF است که توسط جواد احمدی ترجمه شده است.
لینک مقاله در سایت ICF

نویسنده این مقاله ویلما فلمن است .

ویلما، مشاور حرفه ای دارای مجوز، بیش از 40 سال است که به عنوان مشاور شغلی متخصص در اختلال نقص توجه، ناتوانی های یادگیری و سایر چالش ها فعالیت می کند. او نویسنده کتاب “دیگری من: اندیشه های شاعرانه در مورد اختلال نقص توجه برای بزرگسالان، کودکان و والدین” (چاپخانه تخصصی/انبار AD.D، 1997) و یکی از مشارکت‌کنندگان کتاب “درک زنان مبتلا به اختلال نقص توجه” (ویرایش به‌روز شده، Advantage Books، 2002) است. ویرایش دوم کتاب توسعه شغلی او با عنوان “پیدا کردن شغلی که برای شما مناسب است: راهنمای گام به گام برای انتخاب شغل” (چاپخانه تخصصی/انبار AD.D، 2006) شامل مقدمه‌ای ویژه از ریچارد نلسون بولس، نویسنده کتاب “چتر نجات شما چه رنگی است؟” است. جدیدترین فعالیت او مشارکت با مؤسسه EDGE و ویکتوریا روش، PCC است که در آن دوره ای را در زمینه آموزش تخصصی خدمات شغلی (CSST) برای مربیان باتجربه اختلال نقص توجه ایجاد کرده است تا آنها را قادر سازد تا بخش شغلی را با مراجعان خود انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

فهرست مطالب