برای جلب اعتماد مشتری، خود واقعیتان را نشان دهید!

مربیگری یک ارتباط کاملا شخصیه

به همین دلیله که شاید بشه گفت، برای مربی‌ها بیشتر از خیلی از متخصص‌های دیگه، مهمه که مشتری‌های بالقوه حس کنن شما رو واقعا می‌شناسن، دوست دارن و بهتون اعتماد می‌کنن.

متاسفانه، خیلی از مربی‌ها ساخت وب‌سایت، چاپ کارت ویزیت و غیره رو فقط به عنوان کارهای ضروری و تکراری برای راه‌اندازی کسب و کارشون می‌بینن. اونا یه لوگوی خوشگل و یه عکس رسمی روی یه قالب وب‌سایت می‌ذارن و امیدوارن مشتری‌ها بیان سراغشون. اما اگه روی ساختن یک برند شخصی واضح و واقعی و انتقال مداوم اون تو تمام بازاریابی و ارتباطاتشون سرمایه‌گذاری نکنن، می‌بینن که تعداد مشتری‌هایی که می‌خوان رو جذب نمی‌تونن. بدتر اینکه، ممکنه مشتری‌های بالقوه بعد از اولین دیدار باهاشون بگن (یا فکر کنن): “وای، اصلا اونطور که انتظار داشتم نیستی!” که نتیجه‌ش میشه از دست دادن یه مشتری.

برند شخصی شما چیه؟

جان ویلیامز، بنیانگذار LogoYes.com، در مجله‌ی Entrepreneur، برند شخصی رو اینطور تعریف می‌کنه:

«به زبان ساده، برند شما وعده‌ای هستش که به مشتری‌هاتون می‌دید. بهشون می‌گه از محصولات و خدمات شما چی انتظار داشته باشن و باعث می‌شه پیشنهاد شما از رقیب‌هاتون متمایز بشه.»

یا همونطور که جف بیزوس، بنیانگذار آمازون گفته، «برند شما چیزیه که وقتی توی اتاق نیستید، مردم درباره‌تون می‌گن.»

به عنوان یه مربی، برند شخصی شما همون اعتبار شماست؛ یعنی اینکه کسایی که شما رو می‌شناسن یا باهاتون برخورد داشتن، شما رو چطور به دیگران توصیف می‌کنن.

تجربه، تخصص، ارزش‌ها، نقاط قوت، شخصیت – همه چیزهایی که شما رو می‌سازند – نقطه شروع خوبی برای مشخص کردن برند منحصربه‌فرد شما هستن، اما یادتون باشه که برند شما همه‌ی وجود شما نیست.

آدم‌ها ظرفیت محدودی برای به خاطر سپردن اطلاعات درباره‌ی شما (یا هر کس دیگه‌ای) دارن. پس لازمه که برند شما مجموعه‌ای از ویژگی‌های با دقت انتخاب‌شده و به طور استراتژیک تعریف‌شده باشه که شما رو در چشم مشتری‌های بالقوه‌ای که دوست دارید باهاشون کار کنید، جذاب و به یاد موندنی می‌کنه.

برند شخصی شما چطور منتقل می‌شه؟

به طور خلاصه، هر چیزی که می‌گید، انجام می‌دید و خلق می‌کنید، به اعتبار برند شخصی شما اضافه می‌کنه یا ازش کم می‌کنه.

ارتباط شما (نوشتاری، گفتاری، غیرکلامی)؛ سبک شما؛ فونت‌ها، رنگ‌ها و تصاویری که تو وب‌سایتتون یا تو مدارکی که درست می‌کنید استفاده می‌شن؛ لوگوی شما؛ شعار شما؛ توصیه‌نامه‌هاتون؛ مدارک تحصیلی‌تون؛ قیمت‌هاتون – همه‌ی این عناصر و حتی بیشتر، روش‌هایی برای انتقال برند شخصی شما هستن و لازمه که با هم به طور کلی برای تعریف یه داستان برند ثابت، همکاری کنن.

چرا برند شخصی شما مهمه؟

برند شخصی شما وقتی پای تبدیل کردن مشتری‌های بالقوه به مشتری‌های واقعی به میون میاد، خیلی مهمه.

به خاطر ماهیت شخصی خدمات مربیگری، مشتری‌های بالقوه دنبال کسی می‌گردن که بتونن قبل از تصمیم‌گیری برای تماس باهاش، بشناسنش، دوستش داشته باشن و بهش اعتماد کنن. امروزه اکثر آدما چطور یه مربی پیدا می‌کنن که این معیارها رو داشته باشه؟ دو راه: تحقیق آنلاین و معرفی (که اغلب منجر به تحقیق آنلاین می‌شه).

تحقیق آنلاین

حضور آنلاین شما امروزه بیشتر از هر زمان دیگه‌ای برای موفقیت کسب و کارتون حیاتیه. یه نظرسنجی که در سال ۲۰۱۴ توسط گوگل، با همکاری Milward Brown Digital انجام شد، نشون داد که ۸۹ درصد از خریداران B2B از اینترنت برای تصمیم‌گیری‌های خریدشون استفاده می‌کنن.

وقتی مشتری‌های بالقوه شما رو گوگل می‌کنن، چی پیدا می‌کنن؟ آیا حضور آنلاین شما یه برند شخصی معتبر رو منتقل می‌کنه؟ آیا محتوای مرتبط کافی وجود داره که به مشتری‌های بالقوه کمک کنه شما رو بشناسن، دوست داشته باشن و بهتون اعتماد کنن؟

معرفی

چطور می‌تونید معرفی‌های بیشتری بگیرید؟

مطالعه‌ی بازاریابی ارجاعی شرکت Hinge نشون داد که مهم‌ترین عاملی که باعث میشه یه نفر معرفی بشه، اینه که آیا فردی که معرفی می‌شه، تخصص قابل‌توجهی رو به طور آشکارا نشون می‌ده یا نه؛ یعنی نمونه‌های باکیفیت و به راحتی قابل دسترس که ارزش خدمات ارائه دهنده رو به نمایش می‌ذارن (مثلا سخنرانی‌ها، مقالات، کتاب‌ها، وب‌سایت). آیا شما یه حضور آنلاین دارید که معرف‌های بالقوه با اطمینان بتونن دیگران رو به سمتش هدایت کنن؟

تفاوت یه برند شخصی موثر چیه؟

برای مثال، بیاین یه مطالعه موردی رو بررسی کنیم که نشون می‌ده سرمایه‌گذاری روی برند شخصی شما چه تاثیری می‌تونه داشته باشه:

یه خرده‌فروشی لوازم الکترونیکی که به تازگی یه برنامه‌ی توسعه رهبری برای زنان با پتانسیل بالا توی شرکتش راه انداخته بود، به دنبال مربی‌های خارجی بود تا به صورت خصوصی به ۲۵ شرکت‌کننده آموزش بده. مدیر یادگیری و توسعه این سازمان، ۹ مربی دارای گواهی ICF رو انتخاب کرد تا یه بیوگرافی دو صفحه‌ای ارائه بدن که به هر کدوم از شرکت‌کنندگان برای انتخاب مربی که می‌خواستن باهاش کار کنن، داده می‌شد. با اینکه هیچ کدوم از این مربی‌ها رابطه قبلی با هیچ کدوم از شرکت‌کنندگان برنامه نداشتن، اما در نهایت دو تا از این مربی‌ها (۲۲ درصد) توسط ۱۶ تا از شرکت‌کنندگان (۶۴ درصد) انتخاب شدن.

چی باعث شد این دو مربی انقدر جذاب باشن؟

برندهای شخصی واقعی و واضحی که ازشون منتقل می‌شد.

با وجود اینکه شرکت‌کنندگان برنامه بیوگرافی‌های کتبی رو دریافت کرده بودن، اما خیلی از اونا تحقیقاتشون در مورد مربی‌های بالقوه رو به دنیای آنلاین هم کشوندن. دو مربی که اکثر شرکت‌کنندگان ترجیحشون بود، روی ساختن یه حضور آنلاین و وب‌سایت (با عکس‌ها، متن‌ها، طراحی و غیره که با برندشون هم‌سو بود) سرمایه‌گذاری کرده بودن که داستان‌های برند واقعی و منسجمی رو روایت می‌کردن.

اولین برداشت‌های قوی که این دو مربی آنلاین ایجاد کرده بودن، باعث شد اکثر شرکت‌کنندگان حس کنن که انگار قبلا اونا رو می‌شناسن، دوستشون دارن و بهشون اعتماد دارن، که باعث شد شرکت‌کنندگان با انتخابشون راحت‌تر باشن.

برای شفاف‌سازی، لازمه بگم که مشخص کردن و به طور مداوم برند شخصی واقعی و منحصر به فرد شما، به تنهایی باعث نمی‌شه که تعداد بیشتری از آدما شما و خدماتتون رو بشناسن – اینجاست که نقش مهم بازاریابی به میون میاد – اما به شما کمک می‌کنه تا زمانی که مشتری‌های بالقوه شما رو پیدا کردن، تعداد بیشتری از اونا رو به مشتری‌های واقعی تبدیل کنید و باعث بشه حس رضایت‌بخشی در اونا ایجاد بشه که می‌گن: “تو دقیقا همون چیزی هستی که دنبالش می‌گشتم.”

اقدام بعدی:

حالا که اهمیت یه برند شخصی قوی رو درک کردید، وقتشه که شروع به ساختن یا تقویت برند خودتون کنید. منابع زیادی برای کمک به شما در این فرآیند وجود داره، از جمله کتاب‌ها، مقالات و وب‌سایت‌های آنلاین. همچنین می‌تونید با یه مربی یا مشاور برند کار کنید تا به شما در ایجاد یه برند شخصی که به شما در رسیدن به اهدافتون کمک می‌کنه، راهنمایی کنه.

با سرمایه‌گذاری در برند شخصی خودتون، می‌تونید به عنوان یه مربی قابل اعتماد و مورد احترام در زمینه خودتون شناخته بشید و در نهایت، به تعداد بیشتری از مشتریان کمک کنید تا به اهدافشون برسن.

این مقاله ترجمه مقاله ای از وبلاگ فدراسیون جهانی کوچینگ ICF است که توسط جواد احمدی ترجمه شده است.
لینک مقاله در سایت ICF

درباره نویسنده این مقاله آنسلی تانر

آنسلی تانر، یک کوچ رهبری دارای گواهینامه (ACC) و بنیانگذار آژانس برند شخصی است. این آژانس در زمینه جایگاه سازی استراتژیک برای افراد متخصص است تا بتوانند به روشی متمایز و اصیل، خود را برجسته کنند. آنسلی با رویکردی مبتنی بر کوچینگ، از مشتریان خود برای شفاف سازی در مورد ارزش منحصر به فردی که ارائه می دهند و همچنین نحوه بیان و انتقال مداوم آن، هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری، پشتیبانی می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به personalbrandagency.com مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

فهرست مطالب