چه چیزی یک مربی قوی می سازد؟ لیست بلند است و توانایی کمک به مراجع برای تمرکز روی پیشرفت، در صدر این لیست قرار دارد. برای مربیان – به ویژه کسانی که با حجم زیادی از مراجع کار می کنند (به عنوان مثال، مربیان زندگی که با دانشجویان از طریق یک برنامه مربیگری مبتنی بر دانشگاه همکاری می کنند؛ مربیان داخلی که شرح وظایفشان بخش زیادی از زمان آنها را به فعالیت های مربیگری اختصاص می دهد) – سازماندهی شده بودن برای دستیابی به این هدف کلیدی است.
ما به عنوان اعضای تیم در مرکز مربیگری زندگی دانشجویی دانشگاه ایالتی فلوریدا (FSU)، مدل مربیگری دورهای پویا را توسعه و به صورت آزمایشی اجرا کردیم تا به مربیان کمک کنیم تا تعاملات مراجعان را هم در طول جلسات مربیگری و هم بین جلسات مربیگری در مسیر درست نگه دارند. پس از آزمایش این مدل در بیش از ۱۰۰۰ جلسه مربیگری در FSU، این مدل به عنوان مدل مربیگری ترجیحی برای استفاده در تمام تعاملات مربیگری زندگی دانشجویی FSU انتخاب شد.
اصالت، کیفیت قابل توجهی برای یک مربی قوی و تأثیرگذار است؛ بنابراین، ایجاد مدلی که به فرآیند ارگانیک مربیگری احترام بگذارد، امری ضروری بود. از آنجایی که قدرت رابطه مربیگری نه تنها در اتفاقات جلسه مربیگری بلکه در اتفاقات بین جلسات مربیگری خلاصه می شود، این مدل بر کل رابطه مربیگری استوار است.
طراحی این مدل به گونه ای است که سیال باشد. یک مربی ممکن است با مؤلفه ای از مدل شروع کند که برای مراجع مناسب تر است و در هر جهتی که به بهترین وجه از مراجع و نیازهای او حمایت کند، در مدل جریان یابد.
اتصال (Connect)
دکتر برنه براون، در کتاب “هدایای ناقص” (۲۰۱۰) ارتباط را به عنوان “انرژی موجود بین افراد زمانی که احساس دیده شدن، شنیده شدن و ارزشمند بودن می کنند، زمانی که آنها می توانند بدون قضاوت بدهند و دریافت کنند، و زمانی که از رابطه تغذیه و قدرت می گیرند” تعریف می کند. این همان هدفی است که مربی در طول کل تجربه مربیگری در حین تمرین این مدل برای مراجع فراهم می کند.
“اتصال” به صورت مرکزی در مدل قرار دارد و خطوط آن به گونه ای کشیده شده است که تمام اجزای دیگر مدل را در بر می گیرد. این به این دلیل است که مفهوم ارتباط، هسته و در همه جنبه های رابطه مربیگری تنیده شده است.
همکاری (Collaborate)
مؤلفه “همکاری” فرآیندی است که در آن مربی و مراجع با هم برای بحث در مورد چندین حوزه از زندگی مراجع کار می کنند تا مشخص کنند که چه چیزی برای تمرکز بر روی “پیشرفت تعریف شده” در آن لحظه، به نفع آنهاست.
در این مرحله، مربی می تواند از توانایی پرسیدن سوالات قدرتمند استفاده کند (به عنوان مثال: “در حال حاضر در زندگی شما چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟”؛ “برنامه ها یا اهداف فعلی شما چیست؟”؛ “با چه چالش هایی روبرو هستید؟”؛ “در حال حاضر چه چیزی را جشن می گیرید؟”؛ “برای اینکه با اطمینان به جلو حرکت کنید، چه موضوعی را بهترین موضوع برای تمرکز می دانید؟”). پس از شناسایی یک موضوع، زمان آن فرا می رسد که موثرترین راه برای حمایت از مراجع در پیشرفت مشخص شود. این مدل به مربی و مراجع سه مسیر برای بررسی ارائه می دهد:
وضعیت (Situation)
یک وضعیت زمانی رخ می دهد که مربی و مراجع در مورد حوزه های مختلف زندگی بحث کرده باشند و به این نتیجه رسیده باشند که تمرکز بر روی یک وضعیت خاص مفیدتر است یا اینکه موضوعی فوری وجود دارد که مراجع نیاز به بحث بیشتر در مورد آن دارد. مربی با این واقعیت که یک وضعیت برای مراجع دارای انرژی شدیدی است و بنابراین تمرکز او به طور واضح روی آن است، آن را تشخیص می دهد.
مثال از مراجع:
“من یک کنفرانس دارم که باید در آن شرکت کنم، اما در زمان اجرای نمایش فرزندم است.”
بازتاب (Reflection)
بازتاب زمانی مناسب ترین است که مراجع به فضای بازتاب بیشتری برای تفکر انتقادی و معنا بخشیدن به یک تجربه گذشته، حال یا آینده نیاز داشته باشد؛ برخلاف “وضعیتی” که در آن مراجع نیازی به بازتاب عمیق ندارد. این فرصتی است برای مراجع تا نقاط تجربیات خود را به هم متصل کند و تأثیری که آن تجربیات بر روی او دارد را از نزدیک ببیند.
فعالیت (Activity)
فعالیت یک تمرین ساختاریافته و ملموس است که می تواند توسط نیاز مراجع به برنامه ریزی یا درک بیشتر یک شرایط گذشته، حال یا آینده تحریک شود. هدف از فعالیت، کمک به مراجع در تبدیل افکار انتزاعی به ابزارهای ملموس و ارائه وضوح در مورد “پیشرفت تعریف شده” و مطلوب او است.
مثال از مراجع:
“من باید بودجه ماهانه ام را مشخص کنم.”
در نهایت، هر سه دسته بندی از طریق فرآیند مربیگری به یک اقدام (پیشرفت) منجر می شوند.
اقدام (Act)
اقدام در این مدل می تواند به عنوان تعهد مراجع به یک انتخاب آگاهانه در زندگی او تعریف شود که به او در رسیدن به پتانسیل خود کمک می کند، با هدف عمل بر اساس آن انتخاب آگاهانه در آینده.
در این مؤلفه، مربی مراجع را توانمند می کند تا گام های عملی را برای پیشرفت به طور واضح تعریف کند و متعهد به برداشتن آن گام ها، بر اساس بازتاب، وضعیت و/یا فعالیت باشد. نمونه هایی از اقدامات اولیه ممکن است شامل ایجاد تغییر آگاهانه در دیدگاه یا رفتار، یا همکاری با مربی برای تدوین برنامه عملی برای تعیین و دستیابی به اهداف SMART باشد.
ادامه (Continue)
مؤلفه “ادامه” دو عملکرد دارد: تسهیل پیگیری و شروع یک موضوع جدید. این مؤلفه ای از مدل است که به بهترین وجه تداوم رابطه مربیگری را نشان می دهد.
عملکرد پیگیری، قدرت پاسخگویی را در رابطه مربیگری امکان پذیر می کند. این زمانی است که مربی و مراجع از یک مکالمه یا جلسه قبلی برای ارزیابی پیشرفت در گام های اقدامی که قبلاً بیان شده است، ادامه می دهند.
اگر مراجع اقدام مورد نظر و قبلاً بیان شده را انجام نداده باشد، پیگیری فرصتی برای ارزیابی مجدد و تعهد به اقدامی متفاوت است که شاید واقع بینانه تر و/یا مفیدتر باشد. در این مبادله، رابطه از “ادامه” به “اقدام” باز می گردد و انعطاف پذیری و بازگشت پذیری مدل را نشان می دهد.
اگر یک جلسه مربیگری شامل مؤلفه های “همکاری” و “اقدام” شده باشد و زمان اجازه دهد، مربی ممکن است از مراجع اجازه بخواهد با شروع یک موضوع جدید، جلسه را ادامه دهد. اگر دعوت به موضوع جدید پذیرفته شود، جلسه ادامه خواهد یافت و به سمت همکاری پیش خواهد رفت. باز هم، هدف رسیدن به مؤلفه “اقدام” خواهد بود تا مراجع بتواند یک اقدام متعهدانه برای پیشرفت ایجاد کند. مربیانی که از مدل مربیگری دورهای پویا در تمرین مربیگری خود استفاده کردهاند، گزارش دادهاند که این مدل در واقع به آنها اجازه داده است تا در عین حال که به ماهیت ارگانیک مربیگری احترام میگذارند، سازماندهی شده بمانند.
ایم مقاله ترجمه مقاله ای از خانم جنیفر سانتورو در سایت فدراسیون جهانی کوچینگ است.

جنين سانتورو در هفده سال گذشته، مطب مشاوره خصوصی داشته است. تأثیر استفاده از ویدیو در توسعه کسب و کار او را به قدری تحت تاثیر قرار داد که به عنوان یکی از بنیانگذاران شرکت ارتباطات ویدیویی فراخوان به اقدام، Vaetas، نیز فعالیت میکند. برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت VAETAS.com مراجعه کنید. جنین مدرک کارشناسی خود را در رشته ارتباطات و کارشناسی ارشد خود را در رشته ارتباطات بازاریابی یکپارچه به همراه مدرک معتبر مدیریت پروژه از دانشگاه ایالتی فلوریدا دریافت کرد. او از طریق موسسه تعالی حرفه ای در کوچینگ (IPEC) به عنوان یک مربی حرفه ای دارای مدرک معتبر شناخته شد. با جنین به طور مستقیم در لینکدین ارتباط برقرار کنید.”